Teamwork

Denna artikel riktar sig till webbadministratörer och de som är huvudansvariga för samarbete med Kommunplattformen. Här kan du läsa om hur du använder vårt projektledningsverktyg Teamwork.

    Teamwork er vores projektstyringsredskab, og det sted vi - og I - opretter opgaver og holder styr på, hvor langt opgaven er i processen. I Teamwork kan du bl.a.:

    • Oprette opgaver
    • Oprette spørgsmål
    • Skrive med os om de enkelte opgaver
    • Se om opgaven er under 'To do', 'Under udvikling', 'Klar til næste deploy' eller om du kan teste om det virker under 'Ekstern test'

    Andre spørgsmål til Teamwork

    Når du opretter en opgave i Teamwork vil vi bede dig om at udfylde følgende:

    1. Opgavebeskrivelse
    2. Tildele opgaven til Driftskonto (Drift Cabana - forkortet DC)
    3. Give mere information om opgaven (link, screenshot, kontekst og mål for ønske)
    4. Give opgaven en prioritet
    5. Evt. give opgaven et tag (se beskrivelse)

    Opgavebeskrivelse

    Tildel opgaven til Drift Cabana (DC)

    Giv yderligere information om fejl/ønske

    Ved fejl: Screenshot af fejl og/eller link til side med fejl. Ved ønske: Beskriv ønske, hvad det skal bruges til og det, det skal kunne.

    Ved fejl: Screenshot af fejl og/eller link til side med fejl.

    Ved ønske: Beskriv ønske, hvad det skal bruges til og det, det skal kunne.

    Giv opgaven en prioritet

    Grøn: Lav prioritet. Opgaven vil ligge som en nice-to-have, som vi kan se på i mindre travle perioder.

    Gul: Mellem prioritet. Opgaven vil blive relevant at lave snart, og vi kan løbende snakke om det til onsdagsmøderne.

    Rød: Høj prioritet. Opgaven vil ligge blandt de opgaver vi arbejder på først.

    NB: Husk at være realistisk og ærlig i tildeling af prioritering af opgaver. Vi tilstræber naturligvis at løse alle opgaver så hurtigt som muligt for hele platformens fællesskab, og derfor er det nødvendigt at skelne mellem hvad der er en hastesag, og hvad der godt kan vente lidt endnu.

    Er du i tvivl, kan du altid snakke med os om opgaverne til onsdagsmøderne.

    Giv evt. opgave et tag (hvis opgaven tilhører et bestemt område - se længere nede)

    Et tag er en ord- og farvemarkering af en opgave, som fremhæver den fra de andre opgaver. Hører din opgave til en række opgaver i samme felt, evt. webtilgængelighed, eller er din opgave et spørgsmål, giver det mening at give opgaven et tag.

    På den måde kan vi hurtigt finde alle relaterede opgaver.

    Nogle gange kan man have noget, men gerne vil have lavet på en komponent, hvor det ikke er klart om det er en fejl ved komponenten eller et ønske om noget andet.

    I Teamwork kan I enten oprette en opgave under "Ønsker og idéer" eller "Fejl og rettelser". Dette er med til at hælp os med at prioritere mellem opgaver - fejl har naturligvis førsteprioritet, og ønsker næsteprioritet.

    • Fejl ser vi som noget, der gør at komponenten ikke fungerer som det var hensigten. Dvs. at det enten ser forkert ud på siden, eller ikke gør, som det lover i backoffice.

    • Et ønske ser vi som noget, der endnu ikke er udviklet. Enten en videreudvikling på komponenten, eller et ønske om en hel anden komponent.

    Vi fra Kommuneplatformen har ansvar for at skifte personen/personerne på opgaven, så den del skal du ikke tænke på efter opgaven er oprettet.

    Når du har oprettet opgaven, vælger du Drift Cabana (DC) på listen, og så vil vi internt hos Cabana fordele opgaven til rette vedkommende.

    Små opgaver vil typisk blive behandlet af den samme person i hele udviklingsfasen indtil vi rykker den til ‘Ekstern test’, hvor vi tildeler opgaven til dig som administrator.

    Større opgaver vil som regel først blive tildelt vores frontend-ansvarlige, som derefter vil give opgaven videre til en backend-ansvarlig, og efter vi er færdige med opgaven vil vi tildele dig som administrator opgaven under ‘Ekstern test’.

    Når opgaven ligger under 'Ekstern test' beder vi dig, som administrator hos din kommune, om at teste om det virker på din desktop, tablet og mobil.

    Vi hos Kommuneplatformen tester før og efter deploy før vi sætter opgaven til 'Ekstern test' og tildeler dig opgaven.

    Du vil få en notifikation om at opgaven er givet til dig, men du kan også altid gå ind og se om der ligger opgaver i kolonnen i boardet, og teste dem.

    Virker opgaven som det skal, skal du bare skrive "Godkendt" eller "Opgaven kan lukkes" eller lignende i kommentarfeltet - så flytter vi opgaven til kolonnen "Godkendt og afsluttet" og lukker opgaven.

    Når du har testet opgaven, som ligge runder 'Ekstern test', og det virker det som det skal, skal du bare skrive "Godkendt" eller "Opgaven kan lukkes" eller lignende i kommentarfeltet - så flytter vi opgaven til kolonnen "Godkendt og afsluttet" og lukker opgaven.

    Vi vælger at lukke opgaverne, så vi sikrer at opgaverne ligger i den korrekte kolonne og kan holde styr på hvor vores opgaver er.

    Er opgaven der ligger til "Ekstern test" ikke løst, skal du skrive i kommentarfeltet at det ikke er løst.

    Så vil vi fra Cabana rykke opgaven tilbage til "To do" eller "under udvikling" og sætte den rigtige person på opgaven.

    Du skal altså ikke ændre person på opgaven eller foretage dig andet end at skrive i kommentarfeltet og evt. tagge Drift Cabana i din besked.

    Du tagger ved at skrive @ efterfulgt af navnet. Eksempelvis @drift

    Tags bruges til at fremhæve visse opgaver, så vi lettere kan finde den, når vi scanner opgavelisterne.

    Derfor er det vigtigt at holde sin brug af tags simpelt. Brug tags til opgaver indenfor en afgrænset kategori, så vi kan finde alle opgaver der hører sammen. Eksempelvis under tagget "Webtilgængelighed", "Integration til 3. part" eller "Spørgsmål". 

    På den måde kan vi hurtigt finde opgaver, der passer sammen, eller opgaver der er spørgsmål og ikke en opgave.

    Hos Kommuneplatformen holder vi overblik over alle opgaver i hele platformens fællesskab. Derfor vil vi ikke kun prioritere mellem opgaver hos den enkelte kommune, men mellem opgaver på tværs af platformens kommuner.

    • Generelt prioriterer vi at løse fejl før vi udvikler nye ønsker. Men vi sørger for at både have fejl og ønsker med på vores opgavelister.

    • Vi prioriterer ønsker hos kommuner, der står overfor en deadline eller lancering højere end ønsker hos kommuner, der har mere tid. Dette suppleres af løbende kommunikation i løbet af ugen via beskedtrådende til de enkelte opgaver i Teamwork og på vores ugentlige onsdagsmøde.

    • Vi prioriterer røde opgaver før gule opgaver, og gule opgaver før grønne opgaver eller opgaver uden prioritering. Vi tager gerne en snak om hvordan en opgave skal prioriteres til onsdagsmøderne.

    Når I opretter en opgave med et ønske til udvikling hos os, vil vi vurdere hvornår og hvordan ønsket kan laves - og i visse tilfælde også om det skal laves. Udviklingen skal passe ind i produktet og være noget som hele fællesskab kan benytte sig af.

    Ønsket skal komme fællesskabet til gavn, således at det giver mening for så mange kommuner som muligt.

    Vi tager alle ønsker seriøst, og går gerne i dialog om, hvordan et ønske kan laves, så det rammer bredere.