SEO: Optimera din placering i Googles sökresultat
Hur optimerar du dina chanser att rankas högt i sökmotorernas resultat? Här är en guide till grundläggande SEO - sökmotoroptimering - för dina sidor.
En høj placering i Googles søgeresultater betyder, at flere brugere hurtigere når informationen på ens hjemmeside. Derfor kan I spare brugernes tid, hvis du SEO-optimerer din hjemmesides indhold.
SEO-optimering handler om at vinde autoritet hos søgerobotterne, og det vinder man bl.a. på at vise at ens indhold matcher overskrifter, sidebeskrivelser og URL'er. Derfor er SEO-optimering også betale sig i fht. at skære indhold ind til benet og sikre sit indholds relevans.
I denne artikel gennemgår vi nogle af de værktøjer, du kan benytte i Kommuneplatformen for at SEO-optimere dine sider. Vi kommer omkring:
- Indeksering af siderne
- Søgeord
- Metatekster (sidebeskrivelse og -titel)
- Simple URL'er
- Overskriftshierarkier
- ALT-tekster
- Intern linkbuilding
Hvad er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization - eller på dansk: Søgemaskineoptimering. Det er et arbejdsområde, hvor målet er at forbedre en given hjemmesides placering i søgeresultaterne hos eksterne søgemaskiner (som fx Google og Yahoo).
SEO er det arbejde med optimering af placering af søgeresultaterne, som kan gøres udenom betalt annoncering. Der er nemlig nogle tips og tricks til, hvordan man via tekst, links og URL'er på sin hjemmeside kan SEO-optimere sit indhold.
SEO er særligt relevant for private virksomheder, som konkurrerer med andre hjemmesider i markedsføringen af det samme produkt. Som offentlig virksomhed er det en hjælp for hjemmesidens brugere til hurtigere at finde det relevante indhold.
Søgemaskinerne skal vide, at din hjemmeside eksisterer, og de skal kende alle hjemmesidens undersider. Søgemaskinerne vil automatisk indeksere dine sider, når de går live. En indeksering er en forudsætning for, at hjemmesiden kan findes i søgeresultaterne.
Sider, som du selv har skjult for eksterne søgemaskiner, vil derfor ikke kunne søges frem hos de eksterne søgemaskiner.
Du kan tjekke, om din hjemmeside er indekseret ved at skrive følgende hos Google: site:domæne.dk
En vigtig del af arbejdet med SEO er at finde gode, relevante søgeord. Du skal prøve at sætte dig i brugerens sted: Hvad ville de søge på, for at få den konkrete side frem?
I SEO-arbejdet i private virksomheder ligger der et kæmpe arbejde i at analysere på søgeord, og det inkluderer bl.a. analyse af målgruppe, brugeradfærd og konkurrenter.
I SEO-optimering af offentlige hjemmesider er det vigtigste at have sidernes indhold og fokus in mente. Når du skriver eller redigerer en tekst, spørg da dig selv: Hvad er hovedpointen? Hvilke stikord kan bedst beskrive sidens indhold? Betragt disse stikord som dine søgeord.
Tilføj søgeord til din side
Når du har fundet sidens vigtigste stikord, kan du tilføje dem som søgeord under den pågældende side. Find fanen 'Søgemaskineoptimering' og skriv dine søgeord, adskilt af 'Enter'.
1.
2.
Obs! Hold søgeordene til at være konkrete - og tilføj kun dem, der er relevante. Få relevante søgeord er bedre end mange irrelevante.
Brug søgeordene i din tekst
Sørg for at bruge søgeordene som en integreret del af din tekst.
Når man søger på fx Google, vil søgeresultaterne bestå af en titel, tekst og evt. links. Disse tekster kaldes indenfor SEO 'metatekst': 'metatitel' (eller nogle steder 'Title tags') og 'metabeskrivelse'.
Her ses fx et af de første søgeresultater, når man søger på 'Nyt pas' på Google:
Sidebeskrivelse og sidetitel
Når du opretter en side i Kommuneplatformen, skal du altid udfylde de obligatoriske felter 'Sidetitel' og 'Sidebeskrivelse' under fanen 'Sideinfo'. Det er denne tekst, der som udgangspunkt vil blive vist i søgeresultaterne, som metatekst.
Når du skriver din sidetitel og -beskrivelse er det derfor en god ide at indtænke de søgeord, du har tilføjet til siden (se pkt. 2) i metateksten. Google kigger især efter søgeord i titlen. Tilføj søgeordet først i titlen.
Da sidebeskrivelsen ses i søgeresultatet er det godt at være konkret og bruge lette vendinger, så brugerne nemt kan forstå, hvad siden indeholder.
Metatekst under 'Søgemaskineoptimering'
Er det ikke muligt at inkludere dine søgeord i sidetitlen eller sidebeskrivelsen, eller har du ikke bemyndigelse til at ændre i denne, kan du oprette alternative metatekster, som bruges udelukkende til SEO-formål.
Det gøres under fanen 'Søgemaskineoptimering' på de enkelte sider.
Inddel gerne din SEO-titel/metatitel i to eller tre dele. Først søgeordet, dernæst en kort, præcis sætning, der skal få brugeren til at klikke på siden. Til sidst din organisations navn. I en artikel om Pas kan det fx være:
Pas - bestil nyt pas - Kommunenavn
Prøv at indsætte søgeordet i din SEO-tekst/metabeskrivelse og brug korte vendinger, der præcist og tiltalende beskriver sidens indhold.
Sidernes URL'er skal helst være korte og indeholde det søgeord, du også har forsøgt at få med i din metatitel/sidetitel og inde i sidens brødtekst. De skal altså hurtigt kunne fortælle søgerobotterne, hvad sidens vigtigste fokus er.
Jo længere en URL er, desto mindre vigtig synes siden at være.
På Kommuneplatformen bliver siders URL'er automatisk dannet ud fra sidens placering i hjemmesidens træstruktur. Men du har mulighed for selv at skabe alternative URL'er til siderne.
Se hvordan du tilføjer en alternativ URL her.
Obs! Husk altid at tjekke med en webansvarlig om URL'en er fri til afbenyttelse. Flere sider kan ikke have samme URL.
En god alternativ URL til en kommuneside om pas kunne fx være: www.kommunenavn.dk/pas (i stedet for www.kommunenavn.dk/borger/selvbetjening/pas/)
Det er ikke kun brugere med funktionsnedsættelser, som har gavn af ALT-tekster på billeder. Udover at styrke webtilgængeligheden er arbejdet med ALT-tekster også gavnligt i et SEO-perspektiv.
Googles algoritmer tjekker nemlig ALT-tekster, når de indekserer sider med billeder. Sørg defor altid at skrive ALT-tekster til dine billeder og gør dem korte, præcise og gerne med dine udvalgte fremhævede søgeord.
Læs om indstilling af billeder og tilføjelse af ALT-tekster her
SEO handler i bund og grund om at overbevise søgerobotterne om, at dine sider er vigtige og troværdige. En måde at gøre det på er internt at linke til relevante sider på din hjemmeside.
Skriver du en artikel om bestilling af pas og har du andre sider, der berører emnet, eller sider om andre selvbetjeningsområder, så link gerne videre til dem i teksten.
Er der nogle af dine sider, som er ekstra vigtige, så link til dem fra din forside. Sådan fortæller du søgerobotterne, at siden er så vigtig at den kun er 1 klik væk fra forsiden.
Du kan indsætte linkformateringer direkte i tekstboksen i Tekst-komponenten, eller bruge nogle af vores komponenter, der er lavet til formålet.
Linkkomponenter til artikelsider: