Checklista: Tips för en omfattande sökinsats

Skapa de bästa förutsättningarna för att slutanvändarna ska hitta det innehåll de letar efter: Här är en checklista för webbansvariga för att ställa in sökinställningar.

    Kommuneplatformen har en søgefunktion og -maskine, som er effektiv og mangefacetteret. Er du administrator eller webansvarlig for et subsite, kan du her få et overblik over, hvordan du håndterer din hjemmesides søgeindstillinger og skaber det bedste miljø for søgning på din hjemmeside.

    Generelle søgeindstillinger

    Før slutbrugerne kan søge på din hjemmeside, skal du oprette en søgeside. 

    Hver gang der indsættes en komponent med en søgefunktion, fx 'Hero med søgebar', skal der nemlig vælges en søgeside, som komponenten skal lede efter søgeresultater.

    Det gør det også muligt manuelt at have indflydelse på søgeresultaterne i forskellige komponenter, da der kan oprettes flere søgesider med forskellige indstilinger.

    Se, hvordan du opretter en søgeside her

    Du skal huske at tilføje et sitemap og en robot-side til din hjemmeside for at gøre det nemmere for eksterne søgemaskiner at finde og rangere dine sider.

    Et 'sitemap' er en fil/side, som samler en masse information om din hjemmeside og dens indhold. Via kodesprog fortæller et sitemap eksterne søgerobotter, hvilke sider der er særligt vigtige/højest prioriterede på din hjemmeside. Et sitemap siger derfor noget om forholdet mellem siderne på din hjemmeside. Det fortæller f.eks. også, hvornår siderne er opdateret og derfor også, hvor aktuelt indholdet er.

    En 'Robots'-side hjælper søgerobotter til at vide, hvilke sider de skal crawle. 

    Se, hvordan du tilføjer et sitemap og en robots-side her

    En vigtig del af arbejdet med at optimere på søgning er at finde gode, relevante søgeord og tilføje dem til dine sider. Sådan kan du endnu bedre styre, hvornår bestemte sider skal vises i søgeresultaterne.

    Prøv at sætte dig i brugerens sted, når du tilføjer søgeord: Hvad ville de søge på, for at få den konkrete side frem?

    Tilføj søgeord til din side

    Når du har fundet sidens vigtigste stikord, kan du tilføje dem som søgeord under den pågældende side. Find fanen 'Søgemaskineoptimering' og skriv dine søgeord, adskilt af 'Enter'.

    1.

    2.

    Obs! Hold søgeordene til at være konkrete - og tilføj kun dem, der er relevante. Få relevante søgeord er bedre end mange irrelevante.

    Brug søgeordene i din tekst

    Sørg for at bruge søgeordene som en integreret del af din tekst.

    Læs mere om søgeord, som er en stor del af grundlæggende SEO her

    På Kommuneplatformen bliver siders URL'er automatisk dannet ud fra sidens placering i hjemmesidens træstruktur. Men du har mulighed for selv at skabe alternative URL'er til siderne, som er kortere og mere præcise.

    Sidernes URL'er skal helst være korte og beskrive indholdet - URL'en skal altså hurtigt kunne fortælle søgerobotter, hvad sidens vigtigste fokus er. 

    Se hvordan du tilføjer en alternativ URL her. 

    Under fanen 'Søgemaskineoptimering', som findes på sideniveau, har du nogle muligheder for nemt at SEO-optimere på din side ved at tilføje en SEO-titel, SEO-tekst og et SoMe-billede.

    I SEO-sprog kalder man disse tekster for metatekster, og det er de tekster, som bliver vist i søgeresultaterne hos eksterne søgemaskiner, som fx Google og Yahoo.

    Inddel gerne din SEO-titel/metatitel i to eller tre dele. Først dernæst en kort, præcis sætning, der skal få brugeren til at klikke på siden. Til sidst din organisations navn:

    Prøv at indsætte søgeordet i din SEO-tekst/metabeskrivelse og brug korte vendinger, der præcist og tiltalende beskriver sidens indhold.

    Læs mere om SEO: Optimér din placering i søgeresultaterne

    Ønsker du, at bestemte sider eller bestemte områder på siderne bliver fremhævet i en søgning, kan du bruge søgeboost. Boost sker både på sideniveau og som en generel søgeindstilling på tværs af alle sider.

    Er en side boostet på siden, vil den komme længere op i søgeresultatet, end hvis den ikke var boostet.

    Dette er en nem måde at styre søgeresultaterne internt.

    Læs om søgeboost

    Hvis du vil skjule sider i søgemaskiner

    Er der nogle sider, du ikke vil have skal kunne findes i eksterne søgemaskiner, så kan du skjule dem for søgerobotterne. 

    Læs: Sådan skjules sider for eksterne søgemaskiner

    Når en side er skjult i den interne søgemaskine betyder det, at siden ikke vil blive vist som søgeresultat, selvom søgeordet matcher dens indhold.

    Denne funktion kan bruges som et led i at skabe de mest organiserede og korrekte søgeresultater.

    Læs hvordan her