Flikar: Innehåll, Sidinformation, etc.
Här kan du läsa om barmenyn för de enskilda sidorna i backoffice. Med den kan du hitta rätt plats för att infoga innehåll, ändra sidinställningar, skapa en "sidofält" osv.
Menubjælken ser lidt forskellig ud, alt efter hvilken side du vil redigere, men de vigtigste ting er ens. Nedenfor kan du læse om de enkelte sider i menuen. I artiklen har vi taget udgangspunkt i menuen til en artikelside.
De faner, man som redaktør oftest bruger, er 'Sideinfo' og 'Indhold'. Under Sideinfo giver man nemlig siden en titel og sidebeskrivelse, hvilket er obligatorisk for at kunne udgive siden. Under Indhold opsættes selve sidens indhold i byggeklodser/komponenter.
Find rundt i fanerne
Her sammensætter du artiklens primære indhold. Du kan vælge tekst, billeder, video, accordions, citater m.m. Du skal altid have et tekst- komponent, men de øvrige komponenter kan du bruge til at layoute din artikel, så den bedst formidler dit budskab.
Læs om alle komponenterne, og hvordan de hver især opsættes her.
Indhold indsættes ved at vælge en komponent i oversigten, der vil komme frem, når du klikker på 'Tilføj indhold':
1.
2.
Under fanen 'Sideinfo' skriver du vigtige informationer om sidens indhold, som vil blive brugt i både interne og eksterne visninger.
Her kan du udfylde flere funktioner. De vigtigste felter, der skal udfyldes er:
- Overskrift. Den overskrift til siden, som brugeren ser. I modsætning til 'Sidens navn', som ses internt - dvs. sidens navn, som den ses i backoffice.
- Sidebeskrivelse. Manchetteksten/metabeskrivelsen - den tekst, der som udgangspunkt vises, når der linkes til din side fra fx Facebook eller Google. Brug gode søgeord, som matcher sidens indhold, i denne tekstbid.
Her ses fx en overskrift og en sidebeskrivelse, som de vises, når der linkes til siden 'Hvad er webtilgængelighed?' internt på Kommuneplatformen:
Her ses et link til Kommuneplatformen Guide, som den vises i Googles søgeresultater. Markeret: Overskrift og sidebeskrivelse, som udfyldt under sideinfo.
NB: Hvis ikke de mest basale ting er udfyldt under sideinfo, vil du ikke kunne udgive siden. Der vil komme en rød markering af de felter som mangler udfyldelse.
Under fanen 'Sideindstillinger' indstilles mindre layout-formater. Fx om artiklen skal have skjult sidemenuen/venstremenuen, hvis denne er slået til globalt. Det kan også være, om der skal være en del-knap, som tillader slutbrugeren at dele artiklen på sociale medier, direkte fra siden.
Der er også herinde, du vælger om billedet, du måske har sat under 'Sideinfo' skal vises i selve artiklen.
Her kan du også skjule siden i dynamiske visninger.
'Sidebaren' er placeret yderst til højre på din artikelside. Den skal tilføjes manuelt til hver enkelt side.
Sidebaren kan have forskellige funktioner. Du kan indsætte et 'call to action' (den primære handling, som brugeren skal benytte sig af, fx 'kontakt os', 'benyt selvbetjening' osv.). Du kan også bruge den til at guide brugeren hen til andre relaterede artikler - kun fantasien sætter grænser.
Øverst til højre på denne side kan du se et eksempel på en sidebar.
Her kan du optimere din artikel særligt til søgemaskiner, hvis det er særligt vigtigt at den findes via Google (og øvrige søgemaskiner).
Du har følgende indstillingsmuligheder:
- SoMe-forhåndsvisning: Her kan du se, hvordan dit søgeresultat ser ud i Google og på sociale medier. Her vil du se de oplysninger, du har indtastet under fanen 'Sideinfo' (som nævnt i pkt. 2). Hvis du udfylder felterne ved SEO-titel og 'SEO-beskrivelse', vil de blive vist her.
- SEO-titel: En alternativ overskrift til siden, som skal bruges i søgesammenhænge. I SEO-teori også kaldet 'Metatitel'.
- SEO-tekst: En alternativ sidebeskrivelse, som skal bruges i søgesammenhænge. I SEO-teori også kaldet 'Metatekst'. Her kan du inkludere dine relevante søgeord.
- SoMe-billede: Her kan du tilføje et alternativt billede, fremfor det, du måske har uploadet til siden under 'Sideinfo'.
- Alternativ URL: Her kan du lave et alias til din side, altså en kortere URL. Husk at kontakte en administrator inden du gør det, så vi kan tjekke, om nogle andre sider har samme alias.
Et script er en lille stump kode, som udfører en funktion på hjemmesiden. Et lokalt script er derfor en funktion, som indlæses på den enkelte side. Det kunne eksempelvis være et cookie-script, som popper op som en boks på forsiden.
Her kan du også blokere for de nedarvede, globale scripts, hvis du ikke vil have at de skal gælde lokalt på den pågældende side.
Denne fane skal du bare lade være.
Fanen 'Artikel-aktiver' giver mulighed for at samle forskellige typer dokumenter eller informationer, som knytter sig til artiklens indhold. Det kan fx være kontaktoplysninger, kildehenvisninger, vedhæftede pdf'er osv.
Du har følgende muligheder. Tilføj:
- Links: Her kan du tilføje relevante links. Overvej, hvilken rolle linkene spiller i forhold til artiklens formål.
- Dokumenter: Her kan du tilføje dokumenter, som er relevante for artiklen. Tilføj kun dokumenter, der er nødvendige og tilføjer værdi, og vær opmærksom på, at dit dokument lever op til tilgængelighedskravene: Tilføj aldrig Word, Excel eller andre Office-formater. Tilføj heller ikke pdf-blanketter. Kontakt en administrator, hvis du har en blanket i et ulovligt format, som skal laves til selvbetjening.
- Kontaktoplysninger: Tilføj kontaktadressen på det ansvarlige fagområde. De findes i det globale bibliotek. Se hvordan du opretter et kontaktkort i det globale bibliotek her.
Under denne fane kan du indsætte komponenter, som normalt ikke hører til artikelsider, men som hører til sektionssider. Det vil sige, at du kan indsætte en Hero, en Temakomponent osv.
Komponenterne vil lægge sig nederst i artiklen, altså efter de komponenter, du har indsat under fanen 'Indhold' (pkt. 1)
Under fanen 'Kommentarer' kan du tilføje en komponent på siden, som gør det muligt for slutbrugerne at kommentere på indholdet.
Du spørger brugerne om de fandt det de søgte, hvortil de kan klikke "ja" eller "nej". Derefter dukker et kommentarfelt op, som sendes til den ansvarshavende mail som du sætter ind inde under denne side i backoffice.
Under denne fane kan du skrive den email, der skal modtage notifikationer, når der kommer brugerkommentarer til sidens indhold. Hvis denne ikke er udfyldt, vil notifikationen blive sendt til den email, der er registreret på hovedsiden.
Hvis du har et seperat ansvar for en bestemt side, er det her du kobler din mail til dine ansvarssider.
Her kan du låse siden bag en adgangskode, som brugerne skal indtaste for at se indholdet. Det kan være nyttigt på sider, som er under ombygning, og som derfor endnu ikke skal være tilgængelige for alle brugere.